Det här med astrologi





Hur är det med det egentligen. Ligger det någon sanning bakom?
 
Hade en lärare en gång som berättade att han hade haft en diskussion angående astrologi med sina elever. Han bad klassen skriva ner sina födelsedata så skulle han be sin vän astrologen ställa personliga horoskop till dem. Sagt och gjort. Nästa lektion hade han med sig de personliga horoskopen och delade ut dem.

Han bad dem läsa sitt horoskop, lägga det med baksidan upp och sedan säga vad de tyckte, om det stämde. De flesta tyckte det stämde ofattbart bra.
Sedan bad han dem byta horoskop med bänkgrannen och läsa det. ALLA hade fått exakt samma!! Han är stor tvivlare! Personligen får jag nog kalla mig agnostiker här med. Ett rätt ställt horoskop är nästan lite läskigt.

Vi var fyra tjejer som testade, först fick vi horoskop ställda och sedan var vi till en psykolog och gjorde tester på vilken personlighetstyp vi var...DET var lite läskigt.
Så... Ja, jag tror det kan finnas lite sanning i dem. Men inte i tidningarnas dagliga horoskop om att man ska träffa en mörk främling och snubbla över en myrstack. Sedan vinna 18 miljoner på spel…just att man inte vinner är ju lite trist!!

Nej lite mer ingående om personlighet och så. Ställda på fakta om när, tid och var man föddes. Var man har månen, ascendenten, osv. Det kan definitivt inte finnas bara tolv olika personligheter i hela värden.
Sedan finns det många andra aspekter att ta hänsyn till. Det tänker jag inte ta upp här. Finns på nätet om man är intresserad.

Ta mig som exempel, Mitt soltecken är Vattuman med ascendenten i Skorpionen och månen i Oxen. Merkurius ligger i Vattumannen för att ta några exempel.

Enligt detta ska jag vara frihetsälskande, lite av en bohem. Lite, eller inte så lite heller, argumentationslysten, trätgirig och excentriskt. Gillar att hjälpa andra. Kreativ, lite av en uppfinnare. Samtidigt har jag egenskapen att vilja vara lite för kontrollerande,och har tendenser till att vara svartsjuk. Folk som känner mig gör egentligen inte det. De får se nya sidor om och om igen. Tydligen går det inte att lära känna mig helt fullt ut. Kul, kan ju inte bli enformigt.  Man får ju träffa en ny person hela tiden.
Sedan är jag charmig med glimten i ögat och har humor. Det vill jag väldigt gärna att det ska vara sant.
Det första intrycket har jag fått höra är att folk ofta ser en lugn person med båda fötterna på jorden (månen i oxen). Jag kan vara en riktigt bra agitator, (men det var Hitler med), strider för de mindre lyckligt lottade i världen (det gjorde väl inte riktigt han, han tog ihjäl dem istället). Jag kan sätta igång massor av projekt…som aldrig blir färdiga eller så låter jag andra slutföra dem.
 
Ett bra yrkesval är som exempel lärare. Eftersom jag är logiker får det gärna vara i ämnen som matematik och fysik. Men även som textil eller bildlärare på grund av kreativiteten. Ja det sista tror jag nog inte mycket på, glad om jag får ihop en streckgubbe. Men jag är jättebra på att måla enfärgat!
Tycker mig själv känna igen mycket av detta. Även om jag mer än gärna skulle vilja förbise de negativa sidorna. Och hur många gånger har jag inte fått dem påtalade? Både de positiva och negativa så klart!

Enligt psykologen hade jag de flesta av dessa egenskaper. Det roliga var att de andra fick samma resultat. Det vill säga deras horoskop och psykologens bedömning var ungefär den samma. Fascinerande eller hur? Det går inte att komma ifrån.. Jo, jag vill kalla mig nyfiken ickevetare.
 
Vad tror du? Nyfiken?  Med en nypa/skopa salt i beredskap kan du gå in på: ASTROLOGICA-Gratis horoskop online. och testa själv. Om inte annat så bara på skoj.

 


Kiruna den 25 april 2013 // Vattumannen Mona 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Hej Mona
Jag brukade också blogga förr-
Nu har det sidan vilat bra länge..
Kanske skulle man ta upp det igen . Nu när jag har gått om tid igen.
Läste om ditt inlägg här ovan..
jag tror inte på horoskop i den meningen om att man ska får reda på vad som ska hända i framtiden...
Men däremot tror jag att man kan finna karaktärs dragen i stjärn tecknen.
Jag har varit och testat en gång hos en som kunde tyda personligheter hos en som sysslade med
numerologi
Och det stämmde verkligen!

2014-02-27 @ 11:25:12
URL: http://kajsa-keb.blogspot.se/
Postat av: Mona S Flygare

För mig kan det där med numerologi bli lite sisådär. Jag har haft så många efternamn..hiii
Mina 9 första månader hette jag ju Thelin eftersom Mor och far ej var gifta, det var ju så på den tiden. Så de som försökt har haft lite bekymmer. Kanske är det som mitt horoskop säger? Tydligen går det inte att lära känna mig helt fullt ut. Det framkommer nya sidor hela tiden...hihii
Med födelsedatum och tider är det enklare.

2014-03-05 @ 16:52:18
URL: http://kirunaskatan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0