Bostadsbrist

 

 
 

 

Läste detta på FB. genast satte det mina tankar i rullning. Upprörd? Ja det är bara förnamnet!! Förvånad? Inte det minsta!

 

"Lis-Mari Stålnacke
Idag har vi gjort ett besök på Kiruna Bostäder och träffade chefen Anneli Vinsa,det första jag vill tala om är att det står 13.000 i bostadskön !!!!!!!!! Det andra är att det finns två bostadsköer i KBAB,en för Kirunabor och en för entreprenörer????? vi bad att få se dom listorna,men som förvantat så fick vi inte det,varför ???? KBAB äger Tallplan 5 och 6 och där bor det ju som ni vet bara entreprenörer.Eftersom FAB har börjat lasta in enreprenörer på Ullspiran så tyckte vi att dom på Tallplan 5-6 kunde flytta dit,men det gick inte heller???? Ullspiran 6 och 8 kommer att börja rivas först Nov -14,alltså om ett och ett halvt år ???? Varför så bråttomt med att skicka iväg hyresgästerna och vart flyttade alla ????? troligtvis för att ge plats åt entreprenörerna !!!!!!! Jag får inte hyra en lägenhet på Ullspiran enligt FAB och jag får inte heller bo på Tallplan 5 eller 6 för dom är inte till för privata personer.Det ska byggas 10 nya Lägenheter på Tarfala 5 och dom ska stå klart till hösten ????
Summeringen av denna dag blir alltså:
13.000 kirunabor i bostadskön
2 köer inom KBAB ????????
Vi fick inte se dom listorna?????
Tallplan 5 och 6 ägs av KBAB och inte av någon annan
10 nya lägenheter ska stå klara hösten -13 på Tarfala 5 ??????
KBAB ska under söka varför det står ca 11 tomma lägenheter tillsammans på alla planerna.
KBAB ska undersöka varför det finns 19???? dörrar utan namn på Tallplan 1-4
Jag hoppas att ni alla Kirunabor sluter upp och förstår att det luktar mygel,oriktiga uppgifter och att vi alla blir drabbade av detta !!!!!!!!!! "

 

Tack Lis-Mari!!

 

Min näst yngste son tvingas vara "mambo" mot sin vilja. Han har bott i England och därför inte stått i bostadskö. Hur länge kommer han att få vänta?? Hur kul är det för honom att bo i morsans vardagsrum på en viksäng? 26år och dela en tvåa med mamma och hennes nye man...samt en knäppig pudel.
Min näst äldste son skilde sig, fick ingen lägenhet. Han var tvungen att bo i fikarummet på jobbet! Hur skulle han kunna ha sin son hos sig?? Till slut förbarmade hans morfar sig över honom köpte en husvagn och lät honom hyra den. Den stod ute på gården hos morfar och kostade lika mycket som en lägenhet att hålla varm mitt i smällkalla vintern. Lättare att träffa sin son, men var tvungen att bo hos mamma ibland. Nu är han och jag sambo i en annan lägenhet. Jag hade stått i bostadskö i nästan tio år.
SKANDAL!! Skandal är det enda jag kan säga!! Finner inga ord.

Nya lägenheter byggs och renoveras. För vem? Hyrorna blir så höga att inte många har råd att hyra dem. Klart det sticker i ögonen när man ser kallställda hus, hus som rivs. Man vet orsaken till varför det är så. Men man kan inte låta bli att fundera…

 

 

Hur i hela friden kan de styrande här i Kiruna fantisera om att lärare, läkare m.fl. ska flytta hit. Var ska de bo? Tältläger?? Var ska läkarna arbeta?? Öppna eget? Sjukvård har vi ju snart inte heller!!

Det är skrämmande vad som håller på hända med vårt kära Kiruna. Är själv återflyttad efter nästan 25år på annan ort. Men börjar faktiskt känna att det är dags att fara vidare igen. Måttet börjar vara rågat! Stan ska flyttas, men man börjar fundera varför. Utflyttningen blir nog snart större än inflyttningen. Tyvärr är mitt älskade Kiruna lika kärt längre. Tror inte att jag kommer att stanna kvar. Det som håller mig kvar idag är framförallt mina nära och kära. Men inom 5-10år är nog tyvärr ändå den här vackra staden en invånare till mindre.

 

Kiruna 2013-04-26

// Mona, eventuellt snart utflyttad Kirunabo

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0