Bipolär


Åh vad skönt! Det verkar som om svackan är över nu. Den var ovanligt lätt den här gången. Brukar låsa in mig i sovrummet dessa gånger och bara ha det trist. Sover, handarbetar, ser tv. Hygien är det inte någonting viktigt, slöseri med tid. Städning, matlagning och sådant är fullkomligt ointressant. Vill ej se eller tala med någon…blir smått apatisk.

Varför? Brukar skoja och säga att jag är ”sjuk i huvudet”. Lite grovt kanske? Men min sjudom sitter ju i huvudet och inte i ex benet..♥  Jag har fått den psykiska diagnosen Bipolär typ 2, rapid cykling. Dvs, har lite större humörsvängningar än folk i allmänhet. Hittils har jag klarat mig från att bli manisk, men hypoman blir jag ibland. Numera medicinerar jag och får inte lika stora toppar och dalar.
Depressionerna saknar jag definitivt inte. Då känns det som om jag inte vill leva längre, men inte heller dö.
Topparna är underbara! Kan närmast likna det med att vara störtförälskad.
Idag blir jag inte lika hög eller låg. Topparna saknar jag verkligen. Inte dalarna!! Hade för mig att proppa i mig massor av tabletter och skölja ner dem med alkohol..ingen bra kombination. Vaknat flera gånger på intensiven…Det beteende är helt borta nu. Visst, tankarna kan väl komma, men inte själva handlingen. Inte sedan våren –09. SKÖNT!!

Rapid cykling betyder att jag svänger i mitt mående flera gånger per år. Jobbigt för min omgivning. Min make lider nog mer än jag. Han har det jättejobbigt när jag är låg. Många gånger har han velat resa bort eller rent av ta ut skilsmässa. Mina toppar har han inget emot. Då är det mindre jobbigt för honom. Jag är ju ganska kul…överaktiv och får massor uträttat.

Varför väljer jag att berätta detta? Tycker det är så mycket ”hysch, hysch” när det gäller psykiska sjukdomar. Diabetes, hjärtfel, reumatism och liknande talar man öppet om. Konstigt!!
Det finns för mycket fördomar om psykiska åkommor.
Jag är ju inte speciellt annorlunda ändå. Svänger bara lite mer i humöret än gemene man. Jag är inte farlig på något sätt.

Sjukdomen är mycket vanligare än man tror. Inget att skämmas över!! Tveka inte att söka hjälp om du känner igen dig. Speciellt om det ställer till bekymmer i vardagen. Självmedicinering är jättevanligt, nästan mer en rgel än ett undantag. Tabletter, alkohol är några exempel.
Jag tog till alkoholen. Numera kan jag sköta den. …Mår ju så mycket bättre, jämnare i humöret!

Finns många bra sidor här på internet om du vill veta mer om sjukdomen. Personligen tycker jag denna sida är
Bra,enkel och informativ: http://bipolär-sjukdom.se/. Wikipedia att inte förglömma.

Sedan finns det såklart massor av sk. Självtester. Men dem ska man nog ta med en nypa salt.
Exempel på sådana tester kam man hitta lite överallt . Väljer att inte tipsa om någon sådan sida. De kan man så lätt Googla fram om man är intresserad….

Med vänlig hälsning//
Kiruna 9/12-2012 Mona på relativt bra humör.

Kommentarer
Postat av: Karin

Hej Mona!
Jag visste inte att du är en "bloggare"
Du är fantastiks duktig på skriva bra formulering skulle jag säga :-)
Bra att du skriver om detta!
Det behövs både för dig själv och för omgivningen...
Skrivandet har en positiv effekt på en själv...
Och omgivningen får bättre förståelse för personer med den diagnosen.
Jag har alltid gillat dig Mona!
Kram på dig !

2014-02-27 @ 11:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0