Tandläkarbesök


 


Igår hade jag tid hos tandläkaren, men när jag väl kom fram så var det stängt pga. samverkansdagar eller vad det nu var? Hänvisades till att det varit en annons i Annonsbladet som jag självklart hade missat. En fjuttig liten skitnotis gormade jag medan jag ilsken tog hissen ner samtidigt som jag ringde efter min skjuts. Ellie den stackaren hade ju bara hunnit lämna av mig.

Jag lider normalt av extrem tandläkarskräck! Men nu har jag äntligen fått träffa en mycket duktig och förstående tandläkare. Jag brukar få en shot Midazolam innan jag ens vågar sätta mig i tandläkarstolen..
Brukar få den ungefär en halvtimma innan behandlingen. Efter ca 20-25minuter är all min skräck som bortblåst, likaså rent uttal och rak gång. Jag mår skit bra! Lagom lullig och trött för att inte fatta vad de gör med mina tänder.
Jag märker att någon är och pillar på dem, att det knakar och borren surrar på med sitt annars så skrämmande brrriiii!!! . Men jag känner absolut ingenting efter bedövningen…som jag kan ta utan att hålla på svimma !! Nu för tiden är det inte lika läskigt som det varit tidigare. Det är liksom ingen fara.
Men att köra bil hem är totalt uteslutet!! Helst inte syssla med sådant som kräver att man är skärpt under första dygnet!

Är tandgnisslare utan dess like! Så mina tänder har varit avbitna, spruckna m.m Dessutom när jag var i 19-års åldern var det en person som inte gillade mitt utseende så han ändrade lite på det … Har dolt gluggen med stift sedan dess…
För inte så länge fick jag en tandbrygga. Men den höll inte i många dagar. I dagsläget har jag bitit sönder 4 av tänderna på den.
Den mjuka bettskenan jag fick höll ca. en vecka innan den med hade gjort sitt. Nu väntar jag på att få fixa till min brygga samt att få en hårdare bettskena. Därför hade jag faktiskt sett fram emot det här tandläkarbesöket!


Nåväl, få se hur det kommer att bli nu då. Kommer bryggan och skenan att hålla?? Har föreslagit att tandläkaren ska dra ut varenda tand i munnen på mig och sätta in proteser. Försökte även övertyga henne om att det var det skonsammaste alternativet både för mig och min plånbok. Då skulle jag ju kunna slänga ner dem i ett vattenglas på kvällen och låta dem ligga och gnissla där bäst de ville!! Men hon vägrar i sten!! ??


Med Vänliga  hälsningar// Mona
Kiruna den 21 September 2011

Ps. För er som, mot förmodan, inte vet vem bilden föreställer…. Det är en av James Bond´s fiender, Jaws, han jobbar åt superskurkar, är jättestor, extremt stark men inte särskilt smart. Han är försedd med ståltänder som kan bita igenom praktiskt taget vad som helst.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0