Skatan (pica pica)



Jag bara älskar skator. Min man säger att ”kaka söker maka”, även att mitt skratt påminner lite om skatans kraxande… Ja det kanske är så, men isåfall blir jag bara stolt! Skatan är intelligent och nyfiken, vill och kan lära sig nytt. Den är social, umgås mycket med sina vänner, fast inte som vi via FaceBook. Självmedvetna! Skiljer på vän och fiende. Ser sina vänner som egna personligheter. Stolta, gillar inte mobbing. Drar inte alla ”över en kam”. Skator är vackra, åtminstone i mina ögon. Bara färgerna!! Svarta och vita, ljuset kan få den annars gönskimrande stjärten lite åt purpurhållet. Hela fågeln glänser!! Men de är samtidigt lite fåfänga och speglar sig gärna när de får tillfälle. De har humor, gillar practical jokes!!!!. Speciellt när de hittar på sina rackartyg, då kan man ofta uppfatta dem som lite småkaxiga!!. De sägs vara tjuvaktiga och gilla allt som glittrar. De är inte mer tjuvaktiga än oss, de utför bara sitt arbete. Tar hem fina saker och förvarar resten på sina bankkonton under löv och kvistar. Är de prylgalna så vad är inte vi människor i så fall?? Därför tycker jag att bli kallad skata inte är något negativt utan istället någoning att vara stolt över!!

Ha det gott!!  // Mona..Kirunaskatan
23 september, 2011!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0